2.0. TUJUAN
Tujuan penyediaan rancangan perniagaan
ini adalah sebagai garis panduan untuk mengurus perniagaan. Selain itu,
bertujuan untuk mencapai objektif dan matlamat perniagaan serta membentangkan
struktur perniagaan syarikat ini yang meliputi aspek pemasaran, pentadbiran,
operasi dan kewangan yang berpotensi bagi perniagaan ini. Ianya juga sebagai
bukti bahawa syarikat ini telah menceburi bidang perniagaan dan juga untuk
dikemukakan kepada pihak yang berkenaan. Sebagai syarikat yang baru, rancangan
perniagaan ini penting sebagai sumber rujukan dan juga panduan. Projek dan lokasi ini dipilih kerana:
a)
Faktor
persaingan yang kecil dimana bilangan pekedai adalah kecil dan banyak tertumpu
kepada Kompleks membeli belah di sekitar Kuala Lumpur sahaja.
b)
Lokasi
prasarana yang strategik, unik dan berpotensi untuk pembangunan masyarakat
setempat di masa akan datang.
c)
Tempat
letak kereta yang luas dan memuatkan jumlah pelanggan yang ramai.
d)
Keperluan
mahasiswa yang tinggi dimana terdapat lebih daripada 1000 pelajar yang
mengambil subjek bahasa arab terutamanya di Akademi Pengajian Islam Universiti
Malaya, Fakulti Bahasa dan Linguistik (bahasa arab) serta tenaga pengajar yang
memerlukan rujukan terjemahan bahasa arab yang betul.
Dengan adanya kedai Perisian E-Kamus
Bahasa Arab di lokasi tersebut, pelajar dapat menjimatkan kos pengangkutan,
masa dan wang disamping beramal bagi membantu memajukan ekonomi masyarakat
Islam amnya. Disebabkan kepelbagaian ini
mampu berdaya saing dan berkembang maju dengan memonopoli kuasa pasaran
pelanggan masyarakat setempat.
0 comments:
Post a Comment