BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, 28 November 2012

BAB 6: RANCANGAN PEMASARAN


6.0 RANCANGAN PEMASARAN

6.1 Analisis Pasaran

Konsep perniagaan yang kami jalankan adalah berasaskan produk iaitu penjualan Perisian E-Kamus. Sasaran utama perniagaan syarikat kami ialah para pelajar dan kakitangan Universiti Malaya serta pengunjung  luar. Oleh itu, kami mensasarkan pelanggan kami terdiri daripada golongan berpendapatan sederhana dan golongan remaja iaitu kakitangan dan pelajar UM. Hal ini kerana perniagaan berasaskan perisian bahasa Arab kurang diketengahkan di Universiti Malaya ini. Maka dengan itu, syarikat kami telah mengambil inisiatif untuk mengadakan perniagaan tersebut bersesuaian dengan permintaan pelanggan di sekitar kawasan ini terhadap produk ini terutamanya para pelajar yang mengambil subjek bahasa arab khususnya pelajar Akademi Pengajian Islam, pelajar Fakulti Bahasa dan Linguistik yang mengambil bahasa arab serta tenaga pengajar Universiti Malaya yang memerlukan rujukan bahasa arab yang betul. Oleh itu First Garden Enterprise akan menawarkan perkhidmatan perniagaan ini untuk permintaan pengguna di Universiti Malaya secara khususnya dan pengguna dari luar kampus Universiti Malaya secara amnya, seterusnya mampu memonopolikan perniagaan ini secara keseluruhannya.

6.2 Bentuk Pasaran

6.2.1 Aktiviti Perniagaan dan Perkhidmatan
o   Perniagaan berasaskan produk perisian.

6.2.2 Potensi Perniagaan
o   Berpotensi untuk mendapat sambutan yang menggalakkan daripada penduduk sekitar di mana kawasan jualan berada berdekatan dengan kawasan tumpuan umum.
6.3 Saiz Pasaran

Anggaran kasar jumlah populasi pelanggan dikawasan kampus Universiti Malaya adalah 10,000. Kami mensasarkan 75% daripada pelajar Universiti Malaya dan 25% daripada penduduk sekitar Kuala Lumpur. 



6.4 Barangan/Perkhidmatan
Produk/ Perkihdmatan
Harga per/unit (RM)
Kekuatan/Kelebihan
1)      Perisian E-Kamus
RM 100.00
-Harga berpatutan dan menarik
-Memudahkan pelanggan mendapatkan keperluan ini dengan segera.
-membantu pelanggan untuk menjimatkan kos minyak
-Mudah mendapat perhatian daripada pelanggan dengan produk yang pelbagai
- Melengkapkan keperluan pelanggan
2)      JUMLAH
RM 100.00



6.5 Pelanggan
 6.5.1 Sasaran Pasaran
Sasaran pasaran adalah terdiri daripada golongan pelajar Universiti Malaya, pelajar sekolah di kawasan berdekatan, dan penduduk-penduduk setempat. Hal ini kerana lokasi kami terletak di dalam kawasan tumpuan umum kerana Universiti Malaya terletak berhampiran dengan Kuala Lumpur.


6.6 Persaingan:
Pesaing daripada Syarikat yang berdekatan
Nama& Alamat Pesaing
Kekuatan
Kelemahan

1. Google Translate/ Enjin Carian Google translate.

2. Carikata/ Amaniz Corporation.



Percuma dan mudah di layari.


Jenama popular dikalangan pelajar dan pasaran yang luas.

Terjemahan tidak teratur dan banyak kesilapan.

Terjemahan serupa Google Translate kerana menggunakan enjin carian yang sama.




6.7 Ramalan Jualan
Andaian bulan pertama :
Hasil jualan adalah sebanyak RM2000.00  bagi keseluruhan produk.

Andaian empat bulan :
Hasil jualan adalah sebanyak RM5000.00  bagi keseluruhan produk.

6.8 Syer Jualan

Kami mensasarkan 75% daripada pelajar Universiti Malaya dan 25% daripada pelanggan disekitar Kuala Lumpur. 

6.9 Penyediaan Ramalan Jualan:




6.10 Strategi Pemasaran

6.10.1    Strategi produk/perkhidmatan
                                 o Menggunakan label “First Garden Enterprise” dalam bungkusan perisian
                                 o Jenama FGE -“First Garden Enterprise”

                   
6.10.2 Promosi
            o Mengedarkan ‘flyers’ kepada pelanggan setempat dan kolej-kolej 
   berdekatan
            o Mempromosikan perkhidmatan secara bersemuka
               ( kolej ke kolej, buat ekspo ke seluruh universiti tempatan)
            o Media cetak (katalog)
o Media Elektronik (facebook, twitter, friendster, yahoo messenger,blog)


6.10.3 Harga
                  o Murah dan berpatutan
                  o Sesuai untuk semua golongan
                   
6.10.4 Pengedaran
o   Jualan terus
o   Jualan di booth



6.11    Belanja pemasaran
6.11.1    Aset Tetap
o   Pengangkutan
o   Telefon

6.11.2    Modal Pusingan
o   RM600

6.11.3    Belanja Lain
o   Minyak kereta
o   Sewa Booth
o   Lain-lain Peralatan

0 comments: